Este râmnicean și cunoscut în comunitate ca fiind un tânăr antreprenor de succes. Încă de mic a început să fie atent la nevoile pieței si să creeze mici afaceri. La doar 20 de ani, când mulți tineri nu știu ce drum profesional să aleagă, acesta și-a pus bazele primei sale firme, pe care o deține și în prezent. În timp, a experimentat diferite afaceri și domenii de activitate, în principal în mediul online și a reușit. Andrei Răileanu a lansat la sfârșitul anului 2021 platforma “Plugarul.Ro”, o cooperativă virtuală care primește comenzi din toată țara și care acoperă nevoile unei ferme mici, prin simplificarea procesului de cumpărare. La nici trei ani de la înființare, “Plugarul.Ro” are 10.000 de produse pe platformă și aproximativ 100 de depozite partenere din România. Cum a început povestea “Plugarul”, ce obstacole a întâlnit și ce planuri are pentru perioada următoare, ne va spune chiar Andrei Răileanu în interviul următor.
Reporter: Care a fost motivația pentru a începe o afacere?
Andrei Răileanu: Principalul motiv este că mereu mi-am dorit să am controlul asupra timpului meu și sa imi organizez singur ziua. Si antreprenoriatul a fost un pas normal. Fiind si curios din fire, imi place ca nici o zi nu seamana cu cealalta, si in fiecare zi invat lucruri noi.
Reporter: Cum a început povestea “Plugarul.Ro”?
Andrei Răileanu: Povestea “Plugarul” a început acum 3 ani, dintr-o întâmplare. Discutam cu un client din județul Arad si aflasem ca avea nevoie de un anumit produs, care adus din import era destul de scump. Intamplator cunosteam un producator local de astfel de produse, si am intermediat relatia dintre cei doi. Eu am primit un pret special de la producator, iar clientul a facut o economie considerabila. Si atunci m-am gandit ca pot sa fac acest lucru pe gama mai mare de produse. Si 1 an mai tarziu lansam Plugarul – Cooperativa Virtuala cu 10 furnizori si 1000 de produse listate.
Reporter: Ce înseamnă “Plugarul.Ro?” Ce trebuie să știe clienții?
Andrei Răileanu: Platforma “Plugarul” este o cooperativa virtuala, în sensul că noi strângem comenzi din toata țara, de obicei de la micii fermieri, si cu aceste volume obtinem de la producatori si importatori discount-uri mult mai mari decat pot obtine ei individual. Modelul nostru de afaceri ne permite sa functionam cu adaosuri mici, intre 1-5% si asa clientul obtine un pret mai bun. Pana in momentul de fata suntem furnizori pentru aproximativ 1000 de clienti din toata tara, cărora le furnizam de la pesticide, seminte, piese de uzura si atasamente pentru utilaje, pana la robineti industriali pentru irigatii. Furnizam inclusiv motorina in 24 de ore oriunde in tara, prin contractele pe care le avem cu principalele rafinarii din tara.
Modul nostru de lucru este pe baza de necesar. Clientii nostri pot lasa o cerere de oferta pe platforma, pe Whatsapp sau telefonic. Ulterior noi cautam stoc si cel mai bun pret la toti partenerii nostri din tara, dupa care revenim cu o oferta transparenta in care este detaliat produsul, caracteristicile tehnice, pretul si transportul. Avem contracte cu majoritatea firmelor de curierat si transport paletizat, inclusiv cu transportatorii de motorina, si astfel putem livra orice necesar solicitat in 24-48 de ore oriunde in tara. In momentul de fata avem in echipa 6 oameni, pe partea de relatii cu clientii, marketing si contabilitate.
Reporter: În ce an ai dezvoltat această afacere? Ne poți spune ce venituri generează?
Andrei Răileanu: Plugarul a fost lansat la sfarsitul anului 2021 si in primul an a generat venituri de aproximativ 350.000 euro, speram ca anul acesta sa dublam cifra de afaceri. In momentul de fata avem listate aproximativ 10.000 de produse pe platforma si aproximativ 100 de depozite partenere, si avem in plan sa dublam numarul acestora pana la sfarsitul acestui an.
Reporter: Care au fost primii pași? Ai avut obstacole?
Andrei Răileanu: Primii pasi au fost facuti cu greu, mai ales ca noi cerem plata in avans, si clientii nu aveau incredere sa faca o plata de cateva mii de lei unei firme din Ramnicu Sarat. Dar client cu client, discutie cu discutie, am reusit sa oferim incredere si profesionalism. Pe site-ul nostru avem recenzii si testimoniale video ale clientilor, si asta ne ajuta mai departe. Acum, obstacole sunt la tot pasul, zi de zi. Conteaza mult daca poti obtine ceva din acea situatie. De exemplu, am avut la un moment dat un conflict mai mare cu un concurent din piata, din lipsa de comunicare mai mult, care ulterior a devenit partener pe platforma Plugarul. Si s-a dovedit a fi un partener foarte serios si profesionist. Trebuie sa fii flexibil si sa faci eforturi sa intelegi fiecare situatie si fiecare om in parte.
Reporter: Ce îți dorești de la “Plugarul.Ro?”
Andrei Răileanu: Tinta este clara. Cooperativa Virtuala sa acopere toate nevoile unei ferme mici, prin simplificarea procesului de cumparare, si a transparentei asupra pretului. Tintim sa devenim un jucator national important pe piata furnizorilor de produse agro. Suntem intr-o piata foarte competitiva, si stim ca nu poti avea succes decat daca esti serios, de cuvant si pui fermierul in centrul atentiei tale. Si asta incercam zi de zi sa facem.
Reporter: Ce nivel de risc ti-ai asumat?
Andrei Răileanu: Nu pot sa spun ca au fost riscuri mari, sau cel putin nu le percep eu asa. Se intampla ca anumiti furnizori sa nu fie cei mai seriosi, si atunci au fost cazuri in care am despagubit 100% clientul, pentru greseala partenerului. Plus ca vorbim de o piata instabila, sunt situatii in care preturile cresc imediat dupa ce ai ofertat un client, si ca sa oferim noi stabilitate, de multe ori suportam noi diferenta.
Reporter: Ce greșeli ai făcut ca antreprenor? Ce ai învățat din aceste greșeli?
Andrei Răileanu: Greșelile nu mi le mai amintesc sa fiu sincer, pentru ca fac foarte multe. Dar cred ca asta este si ideea. In principal am gresit mult din naivitate, presupuneam ca oamenii daca spun ca fac ceva, vor si face. Nu se intampla mereu asa, dar de multe ori trebuie sa iti asumi tu consecintele. Dar invat ceva din fiecare situatie.
Reporter: Ce faci mai bine decât competiția?
Andrei Răileanu: În primul rand noi nu suntem un magazin online. Pe Plugarul, clientii trimit un necesar, pe baza caruia noi ii facem 1-2 oferte personalizate si transparente, in functie de nevoile lor. In al doilea rand, filosofia companiei se bazează pe serviciul oferit fermierilor și pe satisfacția acestora, cu urmatoarele obiective in minte:
- Comasarea comenzilor mici si obtinerea de discount-uri pe baza de volum la partenerii nostrii.
- O selecție a celor mai buni furnizori și produse bazate pe specificații stricte si seriozitate.
- O experiență online clară, simplă și fără probleme.
- Transparență completă a preturilor, inclusiv toate costurile produselor de la fabricație până la livrarea la fermă.
De asemenea in cadrul platformei Plugarul.ro, avem si “Revista Plugarul”, unde publicam in fiecare zi stiri si comunicate de interese din domeniul Agricol.
Reporter: Care a fost principala provocare pentru tine în antreprenoriat?
Andrei Răileanu: Antreprenoriatul in sine este o provocare, pentru ca nu e ca si cum ai avea o harta care sa iti arate urmatorul pas. Am învățat să fac față incertitudinii si sa iau decizii rapide in situatii neprevazute. De asemenea, antreprenoriatul presupune o cantitate mare de munca si sacrificii personale.
Reporter: Care ar fi cele trei atribute ale antreprenorului de succes din perspectiva ta?
Andrei Răileanu: Ca sa ajungi la un nivel respectabil de succes in primul rand trebuie sa ai disciplina. Disciplina sa faci ce trebuie sa faci, chiar si cand nu ai chef. Am observat ca antreprenorii care stiu sa comunice bine (sa puna intrebari bune, sa asculte, sa ceara sfaturi) intampina mai putina rezistenta din partea celorlalti. Si nu in ultimul rand, sa fii auto didact. Nu folosesc mai nimic din ce am invatat la scoala in activitatea de zi cu zi, dar caut sa invat lucruri noi pe cont propriu, in mod constant. Trebuie sa fii pregatit sa absorbi informatii in fiecare moment si de la oricine.
Reporter: Ce planuri ai pentru perioada următoare cu “Plugarul.Ro?” Ce ar trebui să știe Râmnicenii?
Andrei Răileanu: În urmatoarea perioada urmarim cresterea numarului de produse listate pe platforma cat si a depozitelor partenere, si apoi cresterea echipei de suport. Anul trecut am avut perioade in care consultantii nostrii raspundeau cu intarziere din cauza numarului mare de cereri de oferta in lucru. Vrem sa indreptam acest lucru.
Pe plan local am inceput deja lucrarile pentru primul magazin fizic sub brand-ul Plugarul. Cu toate ca atentia noastra este business-ul online, vrem sa testam si un magazin fizic cu stocuri, care sa deserveasca comunitatea. In acest sens, am achizitionat un teren si sper ca anul acesta sa incepem constructia lui.